Cosmetica nu diervriendelijk in Europa

Cosmetica nu diervriendelijk in Europa

Night2

Dierproeven voor cosmetica zijn twintig jaar na de eerste Belgische wet omtrent dierenwelzijn verboden in heel Europa. Fabrikanten van make-up en verzorgingsproducten moeten nu minder wrede veiligheidstesten hanteren.



De Europese Commissie maakte bekend dat het sinds 11 maart verboden is om cosmetica op dieren te testen en geteste producten te verkopen. Hier vallen zowel make-up als verzorgingsproducten zoals zeep, tandpasta en shampoo onder. De wet omtrent de verkoop van geteste cosmetica is het langverwachte resultaat van eerdere regelgevingen. Robert Molenaar, campagneleider van de Anti Dierproeven Coalitie, licht toe: ‘In 2004 ging in Europa het verbod om de eindproducten van cosmetica op dieren te testen van kracht. In 2009 werd het ook verboden om de ingrediënten van cosmetica zo te testen. Helaas golden deze restricties nog niet voor drie bepaalde dierproeven. De cosmetica industrie had tot 11 maart dit jaar de tijd om alternatieven te ontwikkelen. Sinds die dag zijn ook de laatste experimenten verboden.’ Het belangrijke verschil tussen de wet van 2004 en die van nu is dus de ontwikkeling van het testen van nieuwe ingrediënten.



Het is een goede zaak dat de deadline voor alternatieven gehaald werd. De nood aan meer dierenwelzijn begon ook aan fabricanten te knagen. Sarah Doms is communicatiemedewerkster van Detic, vereniging van producten en verdelers in onder meer cosmetica in België en Luxemburg. ‘Het belangrijkste gevolg voor de cosmetica industrie was dat zolang er geen andere methodes gevonden werden, er ook geen nieuwe ingrediënten op de Europese markt gebracht konden worden. Dit zou de producenten beperken in de ontwikkeling van producten met nieuwe ingrediënten, innovatie dus. De beperking zou ervoor zorgen dat onderzoek en innovatie zich verplaatsen naar de markten buiten Europa.’



Maar hoe zit het dan met de bedrijven die tot nu toe steeds gebruik maakten van dierproeven? ‘Een bedrijf zoals L’Oréal kan nu geen dierproeven meer in Europa uitvoeren. Het is onduidelijk of zij dat wel in het buitenland doen. Er is nu al weinig controle op laboratoria met dieren. Openheid en transparantie vind je amper binnen de dierproefsector,’ zegt Molenaar. Het is een grote stap dat dieren hier niet meer gebruikt mogen worden voor schoonheidsproducten. Tegelijkertijd is het begrijpelijk dat fabricanten niet zomaar hun hele systeem kunnen omgooien. Het is niet zo dat een bedrijf sowieso wel of helemaal geen gebruik maakt van experimenten op dieren.



Huppelend konijntje
Er zijn ook vast nog geteste producten in de omloop. ‘De eerste bezorgdheid van de cosmetica industrie is de veiligheid van het product voor de gebruiker,’ aldus Doms. ‘Als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden zonder uitvoering van dierproeven, komt dat ingrediënt niet op de Europese markt. Ingrediënten die voor 11 maart veilig bevonden werden, ook door middel van dierproeven, mogen wel nog gebruikt worden.’ Binnenkort zou de productie volledig diervriendelijk moeten zijn. Intussen kunnen de consumenten zelf de labels controleren. Het symbool dat de diervriendelijkheid aanduidt, is de leaping bunny oftewel het huppelend konijntje. Molenaar: ‘Niemand kan garanderen dat de verkochte cosmetica in Europa daadwerkelijk dierproefvrij is. Daarom adviseert ADC om de bedrijven die altijd tegen dierproeven zijn geweest te belonen. Een lijst vind je op gocrueltyfree.org .’



Molenaar is op de hoogte van gebruikte alternatieven. ‘Nieuwe ontwikkelde ingrediënten worden getest via een gelaagde strategie. Hiermee combineer je een aantal alternatieven om een risicobeoordeling voor de mens te maken.’ Testen op dieren zijn behalve moreel verkeerd, niet het meest betrouwbaar. ‘Vaak zijn dierproefvrije technieken veel betrouwbaarder. Je gaat dan namelijk uit van de mens en maakt gebruik van menselijke cellijnen. Er is bijvoorbeeld ook een kunsthuid ontwikkeld. Vroeger werden hier konijnen voor gebruikt,’ verklaart Molenaar.



Terwijl Europa na jaren strijden van dierenactivisten voorloopt in het dierenwelzijn, is er wereldwijd nog zeer veel werk aan de winkel volgens Molenaar. ‘De grote bottleneck is dat in sommige landen dierproeven voor cosmetica nog verplicht zijn, zoals in China. Wil je je product daar op de markt brengen, dan zijn die proeven nodig. Bedrijven zoals Lush en The Body Shop kiezen er bewust voor om niét naar China te gaan. Dat is een fantastisch signaal.’ Cosmetica wordt diervriendelijker en dat mag gevierd worden. Toch waarschuwt Molenaar dat overwinningskreten niet te luid moeten zijn. ‘We mogen niet vergeten dat cosmeticadierproeven slechts een klein onderdeel zijn van alle dierproeven die nog plaatsvinden in België en Europa. In België voert de ADC bijvoorbeeld campagne voor een verbod op apenexperimenten. We zijn samen met verschillende organisaties een Europees Burgerinitiatief gestart. We hebben één miljoen handtekeningen op stopvivisection.eu nodig en dan kunnen we een motie indienen voor een verbod op alle dierproeven.’



Moeilijkheden zouden er niet zijn bij het diervriendelijk houden van producten. Doms gaat hierop verder: ‘De producenten in Europa moeten zich aan een heel strikte regelgeving houden. Deze staat onder constante controle van de Europese Unie en Commissie en de Belgische overheid. Moest het toch zijn dat een producent de wet overtreedt, dan zal die bestraft worden.’

Leave a Reply