De ananastrend, ook op je bord

De ananastrend, ook op je bord

© Cayobo
© Cayobo

Voor de tweede zomer op rij is het in zowat elke populaire kledingwinkelketen te zien: de ananasprint. Waarom het zo’n grote trend is, begrijp ik nog niet helemaal. Is de ananas gewoonweg hét exotische fruit van de huidige zomerperiodes? Mogen we allen ineens subtiel maar publiekelijk toegeven aan onze inner Spongebob fan? Wat de reden ook mag zijn, ik vraag me vooral af wat de voedingswaarde van deze pizza Hawaï-sappigheid (die eigenlijk uit Zuid-Amerika komt) is.



Waarschijnlijk zijn het net de stukjes of schijfjes ananas die de minste calorieën van een dergelijke pizza bevatten. Een portie vruchtvlees van één hele ananas, en dat is best wel veel, heeft namelijk ongeveer 120 kcal. En dat is dan weer redelijk weinig. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het aantal calorieën in voedsel mij meestal weinig kan schelen – het idee dat een grote hoeveelheid gelijk staat aan ‘ongezond en dikmakend dus te vermijden’ wordt overroepen en is potentieel gevaarlijk. Desalniettemin is het mooi meegenomen en een leuke bonus quizvraag.



Forever 21
Forever 21

ModCloth
ModCloth
Etsy
FreeForme (Etsy)

 

 

 

 

 

 

 


Wat voornamelijk in de ananas zit, is zo’n 166 gram water, 27 gram koolhydraten, 25 gram suikers en 3 gram vezels. Dit is zeker interessant voor degenen die lichamelijk actief zijn en/of veel energie nodig hebben, en liever geen lege calorieën (met zogoed als enkel geraffineerde suikers) binnenspelen. Mensen met een hoge bloeddruk en cholesterol mogen er dus eveneens van smullen. De kleinere getallen zijn 46 mg vitamine C, 338 mg kalium, 40 mg magnesium en 32 mg calcium. Oftewel: een vitamine die goed is voor je algemene immuunsysteem en mineralen die helpen bij het onderhoud van de bloeddruk en sterke botten.



Lief! ©Sara AIMutawa
Lief! ©Sara AIMutawa









Brom, brom!
De belangrijkste stof in het verse fruit is bromelaïne, een enzym dat samen met de vezels de spijsvertering vlotter laat verlopen. Daarbij heeft het ontstekingsremmende eigenschappen voor zowel in het lichaam (zoals tegen artrose en artritis) als op de huid en kan het de risico’s op hartaanvallen en beroerte verlagen. Ananas uit blik heeft nog veel vitamine C, maar ook extra suiker en is het meeste aan bromelaïne kwijtgeraakt.



Een rijpe ananas herken je, net als zoveel ander fruit, aan een sterke geur door de schil heen. Ook een licht (minder zoet) of diep geel vruchtvlees wijst erop dat je een goed exemplaar vast hebt. Nog niet helemaal overtuigd van de trend? Dan biedt ananas gezond leuke informatie en receptjes.










bronnen: voedingswaardetabel
Foods That Harm, Foods That Heal (Reader’s Digest, 2011)

Leave a Reply